söndag 2 januari 2011

Årsbokslut

Har försökt hålla mig borta från datorer så mycket som möjligt i jul, men nu är det dags att summera månaden och året 2010!

Jag börjar med att redovisa siffrorna och kommentera posterna på sedvanligt vis:



Fastigheter:
Bostadsvärdet har troligen inte ändrats nämnvärt. En del väljer ju att få panik när lånetak, amorteringskrav och räntor kommer på tal. Kanske med all rätt. Det är klart att det är surt att förlora pengar på en bostadsaffär, men för att det ska ske måste priserna ner med 14% och även när detta händer kan jag inte förstå varför man ska spela bitter när nästa lägenhet som troligtvis är mycket större, blir billigare.

Som invånare i Stockholm vill man väl ha ett billigare boende och inte tvärt om?

Fonder:
Inget att rapportera här. Även om fonder känns mer och mer attraktivt när de flesta aktier nu har återgått till en mer rimlig värdering så väntar jag med att köpa. Det känns bättre att äga i något av våra fina investmentbolag istället.

Aktiedepå:
Det mesta här är likvider, förutom 1000st KappAhl som jag köpte in på 45,60. Har haft koll på detta bolag en tid och när rapporten kom kändes sannolikheten för en överreaktion ganska stor. Tyvärr köpte jag någon timme för sent pga ett jobbmöte. Det var ett rent spekulationsköp med baktanken att kvitta eventuell förlust mot reavinsterna jag har från optionsaffärerna detta år och nästa.

Just nu behåller jag dem.

Kapitalförsäkring A:
Tydligen är man på nordnet tvungen att ha kvar "ca 12500" första året en kapitalförsäkring. Någon som vet varför det är så? Det är i alla fall här 2011 års depå ska byggas upp.

Kapitalförsäkring B:
Eftersom affärerna är fördröjda med ett par bankdagar missade jag att ta med den 1000-lapp jag satt in på kontot förra månaden. Jag har alltså ingen magiskt begåvad stjärnförvaltare som spekat upp min KF 10% på en månad. Har justerat siffrorna för föregående månad.

Optioner:
Aktien har legat i en stabil uppåttrend och det känns fantastiskt skönt nu när ena halvan av vinsten är realiserad. Andra halvan har lösen i vår och det närmsta halvåret blir precis lika spännande. Förväntad vinstskatt ca 26k.

Likvider:
Allt jag har ska in i den nya portföljen. Visst känns det bra i själen att inte ha overksamma pengar liggandes? :)

Fordringar:
Inget att rapportera.

Bolån:
Här händer det grejer. Räntan har gått från 2,00% i ett stöp till 2,88%. Räknar med kanske 1,5% till det här året. Med nuvarande värdering är belåningen nere på 65%.

Personligen tror jag att 2011 blir året då bostadsfesten tog slut. Vem kom på det uttrycket förresten? Inte nödvändigtvis en krasch, men början på en lång nedåttrend.

Minns ni slutet av 2008? Trots att det gick väldigt fort har det varit relativt lite skriverier om det, men bostadspriserna sjönk faktiskt med 10-20% där ett tag under några få månader innan räntan kapades från 4,75 till 0,25 på rekordtid. Minns någon skribent på BS som var olycklig över att ha tvingats sälja sin lägenhet på kungsholmen för 36k/kvm. Stackars jävel.

Det verkar som att folk bara tittar på månadskostnaden inklusive aktuell ränta när de köper. Folk lånar så mycket som de har lånelöfte på och så mycket som deras lön räcker till.

Mañana mañana, que sera sera.

Familjelån:
Fattade ett moget beslut och betalade tillbaka hela lånet på 200 000kr. Varför ska jag ha de pengarna? Det var ett tillfälligt lån eftersom jag hade pengar låsta på ett konto vid tillfället för bostadsköpet. Nu när vinsten från en väldigt riskfylld optionsaffär var säkrad kunde det väl inte bli mer rätt än att använda dessa till någonting så sunt och vettigt som att betala tillbaka ett lån som man egentligen aldrig skulle ha tagit.

Kreditkort:
Det blev en del julklappar osv i december och dessutom insättningar på pokerkontot. Uttagen från vinsterna sattes in på vanliga lönekontot så därför ser december dyrare ut än vad den egentligen var.

Skattesaldo:
Ränteavdraget från bolånet fortsatte öka. Jämkar ingenting i dagsläget, men funderar på att ringa skatteverket och be om jämkning motsvarande en ränta på 3,5%. Eftersom optionerna ökade i värde så blir också förväntad vinstskatt högre.

Summa:
+54k - en fantastisk månad! Lönen var ca 5k mer än vanligt, pokervinsterna gav ca 7k, optionerna ökade rejält i värde och inga otrevliga överraskningar. Enligt det första delmålet på 3 miljoner behöver totala förmögenheten öka med 27k varje månad. Räknar såklart inte med en spikrak utveckling på 27 varje månad, utan snarare mindre nu i början och mer det sista året när lönen har ökat och aktiekapitalet är större.

2010 var året jag blev miljonär. Det kommer jag aldrig att glömma. Livsstilen har inte ändrats ett skvatt. Jag äter det jag vill och reser dit jag vill.. precis som när jag var 23.

Unnar mig sällan någonting onödigt dyrt. Ser ingen mening med att köpa in dyr champagne på white:an bara för att man kan eller köpa en porsche och schteka runt i när det finns SL-kort som många gånger tar mig från A till B med mindre hassel.

För min del har det aldrig handlat om att tjäna pengar som man sedan kan bränna. Det verkar bättre att tjäna pengar som tillåter en att tjäna mer pengar utan mer jobb.

2011 blir tuffare. Det kommer att börja kännas att man faktiskt har ett lån. Boendet blir en stor utgift varje månad igen. Lönen kanske kan förhandlas upp någon lapp, men för mig som konsult är det mer viktigt att vara fullbelagd och ute hos klienterna.

Stora händelser under året kommer naturligtvis vara optionslösen framåt vårkanten, det är mycket som står på spel. Den andra stora händelsen kommer att vara att bygga upp den nya portföljen, hoppas på att komma in billigt de närmsta dagarna.

Det är upplagt för drama i världen med konflikter, terrorhot, skuldkriser, råvarupeakar, wikileaks-avslöjanden och omvänd världsordning. Vi kommer att se en hel del uppköp och OMXS30 slutar på oförändrat.

Kom ihåg var ni hörde det först!

1 kommentar:

  1. Intressant blogg, kommer följa denna då jag är ganska lik dig i "tänket" med målet att äga minst 10M inom ca 5 år. Brukar då och då bryta ner och sammanställa min "förmögenhet". Ska nog börja göra det månadsvis som dig.

    Är pokerspelare på heltid sen ett par år tillbaka, så har väldigt oregelbunden med hög skattefri inkomst. Tror ju inte pokern är något långsiktigt utan kommer dö ut om ett par år. Men ska försöka fixa mina miljoner innan dess.

    Mål för 2011 blir att betala av hela bostadslånet och börja bygga upp en portfölj.

    Hade jag inte varit så lat hade jag nog skapat ett blogg också :)

    Lycka till med 2011!

    SvaraRadera