måndag 31 januari 2011

Det är dyrt att leva

Det här blir ingen rolig läsning för er, men det mesta har gått riktigt dåligt. Här kommer i alla fall årets första månadsrapport.



 













Fastigheter:
Bostadspriserna har börjat röra sig nedåt och jag tror det kommer att finnas anledning att justera ned värderingen på lägenheten under året, men tills dess att det kommer lite mer statistik på en varaktig nergång låter jag det stå som det gör.

Usch, börjar låta som Peter Pütsep.

Fonder:
Ingenting här som vanligt.

Aktiedepå:
Helt tomt här, allting är överfört till Kapitalförsäkring A.

Kapitalförsäkring A:
Äntligen i marknaden, vilket faktiskt känns skönt trots att vi verkar gå mot ett surare börsklimat. Två tunga rapportbesvikelser från H&M och AOIL vägs upp av den nästan lite perversa uppgången i BlackPearl. Hittills är jag upp 7000kr i år.

Funderar på att utnyttja en eventuell oljespik pga oroligheterna i arabvärlden för att rebalansera nu när många fina bolag gått ned.

Avvaktar utvecklingen.

Kapitalförsäkring B:
Bedrövlig utveckling här egentligen. Har betalat in 17000kr och mina stjärnförvaltare har lyckats trycka ner den till 16000kr under sista halvan av 2009 och hela 2010.

Funderar på att bli mer aktiv i fondvalen framöver när det förvaltade kapitalet börjar bli större.

Optioner:
Kraftig volatilitet här. För några veckor sedan var posten uppe i 134tkr och nu 82tkr. Det är bara onödigt att ligga sömnlös såhär 5 månader innan lösen.

Vad som helst kan hända!

Likvider:
Kommer att behöva dessa till den stundande semestern.

Fordringar:
Inget att rapportera.

Bolån:
Kan någon förklara hur SEB räknar? På mitt lån 1435tkr @ 2,88% betalar jag 3940kr i ränta. Om jag skulle räkna skulle det bli  (1435*0,0288) / 12 = 3444kr.

Har jag missat någonting väsentligt eller har jag läst 45p universitetsmatematik i onödan?

Familjelån:
Nu ser det ut som jag använder min familj som bank, men så är det inte. Det här är det andra lånet jag tagit i hela mitt liv och kommer att betala tillbaka det under nästa månad. Lånet tog jag pga oförutsedda utgifter.

Kreditkort:
Hade 11tkr från förra månaden som jag betalade tillbaka. Oförutsedda utgifter förklarar de 15tkr jag redan utnyttjat och jag kommer till det längre ner.

Skattesaldo:
Jämkar fortfarande ingenting och det börjar bli dags nu med ränteutgifter på 4tkr per månad. Den förväntade vinstskatten på optionerna har givetvis sjunkit eftersom optionerna förlorat så mycket i värde.

Det här kontot kommer att gå jojjo fram till sommaren.

Summa:
Back 21tkr! Vilken katastrof! Fast det har sina naturliga förklaringar...

Lönen blev lite lägre än vanligt, 29tkr efter skatt på grund av julledigheten. Och det var mycket som skulle betalas.

Resan till Åre resulterade i nya skidkläder och ett par nya pjäxor. Jag trodde visserligen inte att det var gratis, men att någon kan ha fräckheten att ta 14tkr för en jacka utan byxor hade jag inte kunnat ana. 7000kr för ett par pjäxor osv..

Letade ett bra tag utan att hitta något men hittade tillslut en second hand-butik som hade splitternya saker för en bråkdel av priset. Mountain Recycle heter den och ligger mitt i Åre. Nej jag är ingen skogsmulle. Jag har aldrig i mitt liv köpt något på second hand, men tro mig när jag säger att det är värt det! Blev förvånad av att hitta så mycket förut så dyra, knappt använda märkesplagg.. många hade tom prislappen kvar. 4300kr för en jacka, byxor och pjäxor kan inte ses som något annat än ett fynd, skitsnygga dessutom :)

Vidare har jag bokat in en resa till Indien i 2 veckor, Goa. Vaccinationen gick loss på en tusenlapp och det kommer säkert att gå en hel del där nere, även om 35 spänn betalar en trerättersmiddag och en svinkall öl kostar 5kr serverad med ett leende. Många bäckar små!

Mycket räkningar blev det också.. hemförsäkring, el osv. Sedan får vi inte glömma att nya räntekostnaden är 4tkr per månad exkl. ränteavdrag.

Det är dyrt att leva helt enkelt, men om man ser varje utgift som en investering blir det mycket lättare att trivas med sig själv =)

Mvh

3 kommentarer:

  1. Har SEB höjt räntan? Från 2,88 till 3,28 så stämmer det bättre.

    Aktuella räntor från SEB
    Bolån, rörlig 3,30 %
    http://www.laneservice.se/banker/seb/

    SvaraRadera
  2. Dina matematikpoäng är nog inte bortkastade men lite finansiell ekonomi skulle kanske inte skadat som tillägg :)

    Angående ränteberäkningen är det ett litet trix bankerna inte allid delger som sig bör, men även om jag är lite rostig verkar beloppet fel. Det gäller 12 förräntningsperioder som aggregeras till en effektiv årsränta. 2,88% är den nominella räntan (borde f ö. finnas marginal till lite större rabatt med din lånestorlek) SEB använder sig dock enbart av marginaler mot sin upplåningsränta så förhandlingsutrymmet är ofta större hos t ex. Nordea som har förmånsprogram för lojala kunder.

    Så här beräknas det:

    ((0,0288/12+1)^12)-1= aggregerad effektiv årsränta om 2,9183%. Om jag nu inte glömt bort något väsentligt torde din månatliga räntebetalning dock bara uppgå till 3489. Din räntebetalning motsvarar en effektiv årsränta om ca 3,29% och en nominell ränta om 3,24%... Lite sent för den här typen av beräkningar för min del men är du säker på att de inte hunnit höja och binda om 3 mån räntan som jag utgår ifrån att du har?

    SvaraRadera
  3. Winterburn: Underbart, tack för lektionen! :). Ringde SEB nyss och fick besked i hur det låg till. Tydligen räknar de bara rakt av (belopp*ränta)/12 på SEB. Se senaste blogginlägget!

    SvaraRadera