onsdag 12 januari 2011

In the market

Yes! Äntligen inne i marknaden igen efter att ha suttit på sidan av och bitit mig i näven under hela decemberrallyt. Många av mina innehav gick upp över 10%, det finns inget värre än att stå och titta på när ens innehav kunde gå upp 5-6% två dagar i rad.

Istället för att köpa nytt direkt efter försäljningen av optionerna var min strategi att låta pengarna ligga kvar i aktiedepån över nyår och hoppas att rallyt skulle rekylera och samtidigt slippa betala skatten - två fluor på smällen. En strategi som visade sig vara förödande.

Personalen på nordnet jobbade i stort sett dygnet runt för att flytta in pengar på svenska folkets kapitalförsäkringar. Under tiden satt jag och såg på när alla mina tilltänkta innehav blev 5-10% dyrare. Det här gör jag aldrig om.

I fredags hade jag i alla fall 303,000kr att spendera på den helt likvida Kapitalförsäkring A. Jag valde att köpa följande:

Alliance Oil - 500 st á 114,10 kr
Jag är peak oil-troende. Oljefynden har minskat stadigt sedan toppen kring 60- och 70-talet och aldrig kommit i närheten av de stora megafälten som upptäcktes på den tiden trots all fantastisk teknik som kommit på senare tid. Samtidigt ökar efterfrågan när varenda kines och indier ska ha bil och européerna ska åka långcharter. Lägg till en dollar som kommer åka stjärtlapp medan USA med hjälp av kinesisk boktryckarkonst ska försöka inflatera sig ur sina lån.

Vi har haft ett par osannolika oljeår, men jag tror verkligen på energi framöver. Hade hoppats på att komma in kring 105, men ett efter ett plötsligt rally under tiden jag väntade på att pengarna skulle finnas till handa på kapitalförsäkringen gjorde att jag köpte något mindre än jag först tänkte.


BlackPearl - 2000 st á 40,40 kr
Det här är mitt absoluta favoritcase. Det är fruktansvärt dyrt att utvinna olja ur oljesand, enorma mängder energi går åt att värma upp och pumpa ner vätskan i jordskorpan som gör det möjligt att suga upp en oljeblandning som sedan ska genomgå en lika kostsam separeringsprocess.

Detta räknas av direkt från marginalerna och det är därför oljesand inte värderas i närheten så högt som traditionella oljebolag som bara behöver pumpa upp sin olja.

Vad händer med kostnaderna när oljepriset går upp? Ingenting!

Hur mycket pengar behöver oljesandsbolag lägga på oljeprospektering? Ingenting! Oljan ligger där under marken, det är bara att hämta för den som har rätt verktyg, kunnande och tillstånd.

Vad händer med BlackPearls marginaler när oljan blir dyrare jämfört med de traditionella oljebolagen? Hävstång! Prova själva att räkna på marginalerna vid en oljeprisökning från $100 till $110 i respektive case...


Boliden - 195 st á 137,70 kr
Jag tror inte på något sätt att skuldkrisen är över, tvärt om är den framför oss. Att köpa fysiskt guld är uteslutet då påslaget brukar ligga på flera procent över disk. Andra instrument är jag inte heller intresserad av, jag litar inte alls på säljsnacket att dessa skulle vara uppbackade av guld. Det stämmer helt enkelt inte, det finns inga kassavalv med fysiskt guld som ligger och väntar på den dagen folk vill casha ut.

Boliden är ett stabilt bolag som gynnas av dyrare guld och koppar. En bra hedge mot nästa bubbla.

H&M - 300 st á 222,20 kr
Jag hade inte tänkt köpa H&M, men jag har sett att prissättningen har blivit mer och mer attraktiv. Dessutom vill jag ha några bra utdelningsbolag i portföljen i kontrast till alla oljeaktier som inte kommer att se röken av utdelning de närmsta åren.

Kinnevik - 500 st á 142,90 kr
2009 var det väldigt enkelt att handla på börsen. Man fyllde sin hand med grus, kastade upp i luften och försökte fånga så många man kunde. Blev det 17 grusstenar tog man fram sin aktielista och räknade uppifrån 1, 2, 3....17 - Alfa Laval, och vips hade man dubblat sitt värde till nästa år.

Idag är det inte lika självklart, man måste veta vad man håller på med eller ha tur. Damerna och herrarna på Kinnevik brukar veta vad de håller på med eller ha tur till lägre kostnad än storbankernas fondförvaltare. Kinnevik är också en hygglig utdelare så det känns bra att äga Kinnevik.

Har du inte fler aktier? Har du funderat på riskspridning någon gång?

Visst, men det här är bara början på en långsiktig portfölj. Jag är en sån som vill ha tillräckligt stora innehav för att kunna sälja av allt snabbt utan att behöva rea ut hälften. Tanken är att investera i nya aktier med målet att ha ca 50-100k i varje post. Jag är nöjd med mitt oljeinnehav nu ett par år framöver. Det jag har nu tänker jag behålla och alla pengar jag får över kommer att gå till andra bolag och andra brancher som jag tror på.

Om några timmar tar jag helg och åker en sväng till Åre för att slipa på skidtekniken och rekreation. Ha en fortsatt trevlig börsvecka och se till att planera in någonting roligt i helgen ni med!

































































4 kommentarer:

  1. H&M? Kinnevik? Med såna tråkaktier blir du aldrig rik. Du borde köpa WeSC istället. Bra direktavkastning och 20% tillväxt per år.

    SvaraRadera
  2. Boliden, den aktien skulle jag vara försiktig med. Det är stora svängningar där, och jag skulle inte bli förvånad om den går ned till 50-60 kr igen inom ett år eller två. Nu är jag väl påverkad av hur den betedde sig för några år sedan, då man kunde göra snabba pengar på att köpa och sälja den varannan månad. Nej, jag tror att det är en aktie man ska köpa när den är löjligt billig...

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Kinnevik. Hoppas på att få chans att öka något där under 2011. :)

    SvaraRadera
  4. Blackpearl ger mig ångest, köpte 100 000 stycken för 10kr styck 2008, sen damp det ner till 3kr och upp till 7kr där jag sålde allt. Kändes bra att sälja då, tyckte framtiden i världsekonomin såg nattsvart ut. Men sen kom alla räddningspaket och finanskrisen försvann lika snabbt som den kom. Nu står väl kursen i minst 45kr.

    Tror fortfarande på blackpearl långsiktigt då jag tror på peak oil och som du säger, fin hävstång i blackpearl.

    Men vågar inte köpa något oljerelaterat just nu, jag tror att när världsekonomin går in i väggen igen kommer oljepriset också crasha då det är extremt konjukturkänslig.

    Känns som det bara är en tidsfråga innan finanskrisen 2.0 är här och då vill jag inte sitta med oljeaktier. Men frågan är när, kan säkert dra ut 1-2 år till.

    Angående guld, alltid bra att ha en viss del av sin förmögenhet i guld. Själv har jag guld/silver tackor/mynt för ca 1M. Men det är bökigt med fysiskt och en spread som du säger, men också det säkraste man kan äga vid en eventuell megacrash.
    Annars funkar ju gruvbolag som äger större reserver eller vissa ETF som faktiskt äger riktigt guld/silver, (Sprott och Central Fund of Canada).

    /pokerspelaren

    SvaraRadera