tisdag 30 november 2010

Första månadsrapporten

Nu är den här!

Jag har funderat lite fram och tillbaka på hur allt ska redovisas och kommit fram till att jag redovisar allting "momentan-netto", dvs det tillfälliga marknadsvärdet på alla tillgångar minus det tillfälliga värdet på alla förväntade skulder.

Jag visar siffrorna först och förklarar varje post.



Fastigheter:
Min bostadsrätt som jag bor i. Det är en lagom rymlig 1:a på 35kvm i stockholms innerstad som jag - ytterst lekmannamässigt - värderar till 2,2 miljoner. Värdet baserar jag främst på att en identisk lägenhet i sämre skick längre ner i fastigheten såldes för 2,1 miljoner för en månad sedan.

Fonder:
Har inga för tillfället.

Aktiedepå:
En vanlig aktiedepå med interimsaktier från en optionsaffär med ca 31k i förväntad vinstskatt.

Kapitalförsäkring A:
Min huvudsakliga depå som för tillfället är tom, det är här 2011 års portfölj ska byggas upp från grunden.

Kapitalförsäkring B:
Skräpdepå hos Storbanken AB som jag månadssparar 1000kr i för att få lägre bolåneränta. Avgifterna äter upp vinsterna.

Optioner:
Optioner med lösen nästa år. Förväntad vinstskatt ca 21k.

Likvider:
Samlad post med likvider på bland annat lönekonto osv.

Fordringar:
Skuld från en vän.

Bolån:
Lånet som kvarstår från köpet av lägenheten. Rörlig ränta, fn 2,00%.

Familjelån:
Tillfälligt lån från lägenhetsköpet. Nollränta.

Kreditkort:
Mitt gratis-kreditkort från Storbanken AB. 60-dagars räntefri kredit upp till 20k som jag utnyttjar varje månad för vardaglig konsumtion.

Skattesaldo:
Min skuld till staten. På plus-sidan ränteavdrag från bolånet. På minussidan vinst från aktierna, optionerna och vinstskatt på lägenheten.

Vad jag inte har räknat med:
Jag har räknat bort all form av pension, dvs IPS, tjänstepension, sjukförsäkring etc.

Summa:
Min första miljon! Det är denna som ska växa till 3 och senare 10.

Kom gärna med input om det är någonting jag borde ändra på! Det vore bra att ha en sån likformig rapportering som möjligt genom åren så man kan göra schysst statistik att mata er med :)

Mvh

7 kommentarer:

  1. Bra skrivet, kommer bli skojj att få följa din utveckling!

    SvaraRadera
  2. studielån? Inte glömt det?

    SvaraRadera
  3. Kul, men borde du inte byta boende till en hyresrätt för att på så vis säkerställa en historiskt fenomenalt orealistiskt fin bovinst? Övervintra och köp större lägenhet med 40% rabatt inom 5 år?!
    Tips: kolla in Herengracht-index. Kusligt bra vägledning under 360 år! Läs tillhörande krönika av Börje Lindström.
    http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

    SvaraRadera
  4. Vad hade du tänkt dig skulle generera de ytterligare 2 miljonerna för att du skall komma upp till 3 ?

    Att bostaden dubblar i värde på kort tid?
    Att aktierna/optionerna stiger med 400%

    Jag tror du har lite för stora förhoppningar men lycka till...

    SvaraRadera
  5. #2: Jag har hållt CSN borta faktiskt! Mycket tack vare ett lönsamt extraknäck jag hade under studietiden. Jag har jobbat mer eller mindre sedan jag var 19, med ett par månaders undantag.

    #3: Tack för lästipset, ska kolla in det! Att hitta en hyresrätt ser jag som näst intill orealistiskt. Jag har försökt och tvingades tillslut köpa för ett år sedan till ett högt pris. Trivs där jag bor nu och är less på att vara utanför bostadsmarknaden. Jag tror också att bostadsmarknaden kommer att braka ihop förr eller senare med 10-30% värdeminskning, och visst kan man troligtvis göra en fin vinst om man säljer nu, men det trodde jag 2006-2010 också. Vill inte riskera att inte kunna ha råd med en vettig lägenhet i framtiden, så jag ser det som en hedge mot högre bostadspriser samtidigt som jag får ut adderad livskvalitet av att bo där jag trivs.

    #4: Hade hoppats på en årlig avkastning på 10% och en löneutveckling strax över inflationen. Det är ett långt projekt, och den här bloggen kommer att handla om att uppfylla målet. Hur vägen dit kommer att se ut vet ingen! Jag kan tänka mig både en och två twists and turns innan sagan är all.

    SvaraRadera
  6. Liten tanke. Väljer man att medvetet göra en affär man tror kan/kommer medföra en värdeminskning på upp till 30% samt föredrar livskvalitet framför goda affärer så tror jag det blir svårt att bygga större pengar i längden. Att bygga kapital kräver uppoffringar såsom lägre livskvalitet för att kunna göra goda affärer istället. Mitt råd är att casha hem miljonen innan någon ropar att kejsaren är naken och korthuset faller. Hyresrätt går alltid att få om man verkligen vill. Lycka till.

    SvaraRadera
  7. Lycka till ! Ge gärna konkreta köpråd på aktier/derivat du tänker satsa på. Ska med spänning följa din uppbyggnad av dina tillgångar. Dela med dig av dina köpordrar så att även jag kan komma upp i tio miljoner !
    Thomas

    SvaraRadera