måndag 22 november 2010

Mål

Jag har läst ett par pengarbloggar, men min absoluta favorit är Miljonär innan 30.

Att offra allt. Äta korv och mos var och varannan dag, slita, snåla, jobba, gråta inombords för ett tappat IKEA-glas och sedan fira dagen för det uppnådda slutmålet med följande (jag citerar):

Blir färskpastakuddar (ca 20 kr) samt köttbullar (ca 10 kr) till middag idag. Kommer även köra en avocado i salladen vilket drar upp priset med nästan 10 kr bara för grönsakerna. Till det kommer vi dricka mineralvatten istället för kranvatten. Middagen blir ungefär 3 gånger dyrare än normalt vilket känns som en rimlig nivå.

Tänk om Kissie hade ett uns av mannens syn på saker och ting. Då hade vi knappast behövt några jobbcoacher i det här landet.

Till min stora besvikelse slutade han blogga sedan han blev miljonär. Hade gärna velat höra hur det gick sen, och det är delvis därför jag startade denna blogg. Jag är inte sen att erkänna att min blogg är en ren ripoff, men med ett par viktiga skillnader.

1. Jag kommer inte leva snålt.
Det är beundransvärt att vara så pass hardcore och leva på knäckebröd och vatten. Men ju större förmögenheten blir, ju mindre påverkan har den sortens levnadssätt. Har man 9,9 miljoner i portföljen kan man gott kosta på sig en fryspizza för 50kr istället för en burk tonfisk och en halv potatis.

2. Jag kommer att realisera alla vinster.
Alla vinster. Dvs, på slutdagen kommer jag att ha sålt alla aktier, sålt bostaden och eventuellt nödvändigt lösöre, betalt tillbaka samtliga skulder och ha en nolla på skattesaldot. Inga på-pappret-miljoner. Den som är satt i skuld är inte fri.

3. Min blogg kommer att få mer karaktär av kapitalförvaltning och entreprenörskap.
Av naturliga skäl. Den första miljonen kommer alltid att handa om gnet, slit, övertid och sparsamhet. Ju närmare målet, ju mindre inverkan kommer arbetsinkomsterna att ha. Men för mitt mål räcker det inte att jobba över några kvällar i veckan.

Vilket leder in oss på själva målformuleringen.

Huvudmål:
På dagen för min 40:e födelsedag ska jag vara helt och hållet skuldfri och ha en realiserad nettoförmögenhet om minst 10 miljoner svenska kronor.

Delmål:
På dagen för min 35:e födelsedag ska jag vara helt och hållet skuldfri och ha en realiserad nettoförmögenhet om minst 3 miljoner svenska kronor.

Det är med andra ord precis samma mål och delmål som Miljonär innan 30, fast lite mer konkret. Utöver huvudmålet och delmålet kommer det att tillkomma ett par mindre mål på vägen.

Är det rimligt?

Vem vet!

Det sägs att den första miljonen är svårast och det blir den här bloggens uppdrag att ta reda på...

11 kommentarer:

  1. Lycka till nu, ska med nöje följa din resa till miljonen :)

    En fråga bara, kommer du nämna namnet på de bolag du tänkt investera i?

    SvaraRadera
  2. AD: Självklart! Jag kommer att redogöra för alla mina innehav och affärer och resonemangen kring dessa. Det enda undantaget är två optionsinnehav som snart har sina lösen, men så snart vinsten är realiserad i dessa kommer jag att berätta allt.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant tripp !
    Har själv gnetat å levt snålt medans andra slösat genom årens lopp och har nu lyckats dra ihop en bit över två miljoner sek (cash).
    Det går bara man vill och KAN vänta med att handla tills man har pengar osv. Studerar för tilfället på högskolan och lever i princip på vinster från börsen för tillfället (inga studielån). Målet är att få ett bättre jobb efter skolan, samt "lyckas" på börsen, så man kan pensionera sig tidigare utan att behöva leva snålt då.

    Lycka till !
    Mvh
    Spara/gneta

    SvaraRadera
  4. Hej är lite trött efter en lång dag på jobbet - förstår inte vem du refererar till ' Kissie'?

    "Tänk om Kissie hade ett uns av mannens syn på saker och ting. Då hade vi knappast behövt några jobbcoacher i det här landet"

    Mvh LM

    SvaraRadera
  5. #4: Kissie, det är sveriges mest besökta blogg med ca 150,000 besökare per dag. Om en person som når ut till så många unga hade bloggat om någonting så relevant, hade det varit kanske den viktigaste utbildningen de kunnat få.

    SvaraRadera
  6. Kul!
    Lycka till!

    Själv har jag gått från 50 000 kr till 7 miljoner på 7 år, kommer dock inte ihåg direkt från minnet när jag skrapade ihop första miljonen.
    Som du säger, 1:a miljonen tog längst tid.

    SvaraRadera
  7. Hur lyckades du gå från 50k till 7 miljoner på så kort tid? Extremt fina (turliga) investeringar kombinerat med ett bra jobb + bostadsaffär med hög belåning?

    Bra jobbat i vilket fall :)

    Själv har jag gått från 0 till ca 4M på ca 5år, men då har jag haft en skattefri inkomst (poker) på snitt ca 100k/mån. Gjorde några dålig investeringar under finanskrisen där jag förlorade någon miljon. Men nu är jag back on track med supersäkra investeringar och låg levnadskostnad.

    /pokerspelaren

    SvaraRadera
  8. Kort sagt så har jag inte stoppat in något extra från start med 50 000, inte har någon speciell lön och inga bostadsaffärer (Hyres).
    Däremot belånat på slutet, vilket har gjort ca 1 miljon extra

    Bolagen jag har investerat i har varit blandade.
    Ex.v Fastighetsbolag, radiobaserat bredband, oljebolag etc.

    Finanskrisen slutade som tur var väl för mig.

    Har också investerat ganska långsiktigt, ca 1-3 år.

    Jag är också ödmjuk nog att inse att det har gått exceptionellt bra och förväntar mig inte den här utvecklingen fortsättningsvis.

    Dock har ju kapitalet blivit så stort så att med en låg tillväxt så blir det ju en hel del i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Dubbling av pengarna varje år i 7 år rad ger ungefär en sån utveckling (ca 13900%) Måste va riktigt skönt att fått en sån rivstart :)

    Här er några bra tips på hur man kan lägga upp sitt kapital och leva på det när man har 8-10M (vilket är ett mål för mig)

    http://cornucopia.cornubot.se/2009/04/skatteparadis-sverige.html

    /pokerspelaren

    SvaraRadera
  10. Ska bli kul att följa dig. Jag bloggar också och har även jag "Miljonären" som idol.

    SvaraRadera
  11. Anonym med 7 miljoner.
    Det skulle vara ganska roligt att höra exakt vilka bolag du varit inne i för att nå denna makalösa framgång.
    Jag begär naturligtvis inte att du skall berätta om dina nuvarande placeringar, men vill gärna höra om de bolag som gav dig din rikedom.

    SvaraRadera