tisdag 23 november 2010

Lönebesked

Kollade precis jobbmailen och hittade november månads lönebesked.




Jobbet jag har är inom IT och lönen är delvis rörlig (% på debiteringen över en viss nivå kopplad till mina omkostnader). För närvarande ligger den kring 50tkr brutto (exkl arb.avg). Utöver lön är förmånerna mobiltelefon, dator, rikskuponger 1400kr/mån, friskvård 4000kr/år, 30 dagars semester, 2 fria sjukdagar, tjänstepension 2500kr/mån, sjukförsäkring samt övertidsersättning. Det är ett 40h-jobb om man vill, men jag lägger nog ner 45-50h i veckan om man räknar in tiden jag själv spenderar på att lära mig mer.

Det är en kanonlön och ganska nära maxlön här i stockholm för den tiden och den rollen jag har. Jag vet att det finns företag som betalar 5, kanske 10tkr brutto mer per månad, men nästa steg för min del är nog att starta en egen verksamhet. Det är ju så man blir rik på riktigt, eller?

Det mesta av lönen kommer att gå till en kreditkortsskuld och bolåneamortering. Det som blir över kommer att investeras någon gång i december då jag kommer att bygga upp en helt ny portfölj från grunden.

Update:
Det har kommit ett par frågor kring lönebeskedet. Den ackumulerade bruttolönen avser helåret, men jag är relativt ny och har bara hunnit jobba sedan Augusti! Första månaden fick jag minimilön eftersom den rörliga delen är släpande.

Den andra frågan rörde bruttolönen som redovisas inklusive arbetsgivaravgift, så det är inte så att jag betalar statlig inkomstskatt från första kronan eller någonting sånt :)

Utöver det som syns löneväxlar jag 2000kr av min lön varje månad där sedan arbetsgivaren skjuter till 500kr och avsätter dessa 2500 till tjänstepension.

Sist men inte minst förmånsbeskattas rikskupongerna, så utöver nettolönen får jag även ut ett kuponghäfte med 1400kr i monopolpengar som går bra att köpa lunch (eller middag för den delen) för hos i stort sett alla restauranger.

5 kommentarer:

  1. Temat är intressant. Jag följde själv bloggen Miljonär innan 30, och var ungefär i samma ekonomiska situation som bloggaren. Är idag ungefär i din situation, så det ska bli spännande att följa din blog.

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    kanske jag som är trög och jag orkar nog inte följa resonemanget men hur kan du "bara" ha ut 32 på en lön på 60? Jag jobbar i samma bransch och har typ samma förmåner men "bara" 46000 brutto och jag får oxå ut runt 32.
    bra blogg, föresten, keep it up
    /J

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Hur kommer det sig att du betalade ca: 45% skatt vid denna löneutbetalning men endast ligger på ca: 28% på din totala löneutbetalning. Jag får inte ihop det...

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jag fick inte heller ihop det och blev tvungen att kolla upp det. Den högsta bruttolönen hittills är 52kkr och första månaden fick jag enbart minimilön eftersom den rörliga delen är släpande. Jag skattar enligt tabell 30 kolumn 1 och slår man in lönerna för dessa 4 månader verkar det stämma ganska bra. Har uppdaterat texten nu!

    SvaraRadera
  5. Intressant blogg! Du funderar på att starta eget? Det är alltid bra med entrepenörsanda! Tänk bara på att det kan finnas andra alternativ som är bättre.

    Då du har en god finansiell grund att stå på så kan du låta kapitalet arbeta (låna upp mer på bostaden+månadsspara mkt mer?) genom att placera i bra bolag på börsen, samtidigt som du sköter ditt privata cashflow genom ditt välavlönande arbete.
    Det är faktiskt inte så lätt att nå dom summorna som egenföretagare då det ALLTID finns utgifter och behov av investeringar utbildning expansion rep/service osv osv.

    Dessutom är det ju aldeles för mycket skatt när du väl ska ta ut lön så det kommer du alltid att dra dig för ;-)

    Frågan man bör ställa sig, om man har tillgång till kapital, är om man verklligen klarar av att ha bättre avkastning på kapitalet i ett eget bolag när det finns så välskötta och undervärderade bolag på börsen?

    Din nuvarande timpenning kommer du knappast att förbättra då man allt som oftast arbetar mer eller mindre dygnet runt som egen (mkt funderingar planering och problemlösning som ständigt snurrar i skallen)

    Hur som...lycka till!

    SvaraRadera