lördag 4 december 2010

Månadsbudget

Har ni använt tjänsten utdraget.se? Det är en gratistjänst (kräver ingen mail) där man klipper ut och klistrar in sina kontoutdrag från sin internetbank och sedan kategoriserar sina utgifter och får fram lite statistik.

Det finns en budget-funktion för att skapa sin egen månadsbudget som i sig är helt okej, men problemet för min del är att min budget varierar ganska kraftigt efter säsong. Fest-, rese- och nöjes-kontot är många gånger större under sommaren än respektive under hösten t.ex. Om man väljer ett längre tidsspann för att jämna ut säsongsvariationerna blir felfaktorn istället förändrad livssituation, som när jag nyligen bytte jobb och fick 50% löneökning.

Det går i alla fall att få fram en hyfsat bra bild över de utgiftsområden som har låg variation som t.ex. livsmedel och boende. Med dessa som grund har jag knåpat ihop en ungefärlig nulägesbudget:



Amortering:
Visst känns det skönt att amortera? Att beta av skulden och gradvis se sin skuld minska och räntekostnader sjunka. För varje inbetalning minskar ränteutgifterna för närvarande med ungefär 12kr och om räntan fördubblas till 4% blir det 24 spänn mer i plånboken för varje månad som går. Dvs efter ett år blir det 288kr mer i plånboken varje månad, etc. Det är någonting i samlarmänniskosjälen som säger att det här är bra. Mindre utgifter, större livskvalitet.

Detta står i bjärt kontrast mot vetskapen om att man förmodligen gör bättre i att investera sina pengar i aktier. 2% minus ränteavdrag borde man väl kunna slå? Jag funderar på att gå ner på 5000kr efter årsskiftet.

Boende:
Månadsavgift till brf, el, hemförsäkring, tv. Den här posten känns bra och även ganska stabil. Det känns som en bra nivå och jag tror inte mycket kommer att ändras här så till vida jag inte flyttar.

Fest:
Uschdå. Varierar i och för sig ganska mycket, men det här är generellt en av mina största utgifter. Här finns det absolut utrymme för nedskärningar. Färre afterwork och fler förfester, hemmafest istället för utgång, öl istället för drinken, skippa halv tre-beställningarna osv. Men samtidigt måste det få kosta att vara ung, jag tar det på avskrivning inför framtida familjeliv.

Kläder & Skönhet:
Ingenting chockerande här. Kläder är färskvara och håret måste klippas. Däremot letar jag fortfarande efter en bra frisör med rimliga priser, någon som har ett tips? Senast jag klippte mig fick jag en riktigt grym klippning hos Ouida Shütt på södermalm, dock skulle hon ha närmare 600kr för besväret. Det var bara att se neutral ut och betala och komma ihåg att inte gå dit igen.

600?? Kan ni tänka er... och ändå utbildas 2600 frisörer varje år i vårt land som har behov av 600-700.

Livsmedel:
Okej, den här posten bör jag kunna minska kraftigt. Särskilt eftersom jag dessutom har 1400kr lunchkuponger varje månad. Det blir en hel del restaurangbesök och hämtmat a´la indiskt för 140kr. Löjligt, jag är besviken över mig själv. Här finns det förbättringspotential som heter duga, 2000kr + lunchkuponger bör räcka.

Nöjen:
Bio, film, konserter, biljard etc och annat tillfälligt krams. Budgeten baseras till stor del på sommarmånaderna så jag tror den här posten är lägre i själva verket. Inte mer än 500-1000kr tror jag det ligger på vilket känns rimligt.

Sparande:
IPS och Kapitalförsäkring B 1000kr/mån vardera. Jag är inget fan av pensionssparande, men jag har en princip som jag inte har namngett ännu. Det är en ekonomisk princip som går ut på att helatiden se till att ha det lite bättre än genomsnittsbefolkningen. IPS-spara lite mer än genomsnittet, ITP-spara lite mer än genomsnittet, amortera lite mer än genomsnittet, spara till barnen lite mer än genomsnittet osv. Det är mitt sätt att skapa trygghet. Oavsett om pensionssystemet eller bostadsmarknaden kraschar, oavsett hur illa det än går så vet jag att jag åtminstone inte kommer att ha det sämre än majoriteten. Eftersom majoriteten oftast bestämmer så kommer jag att sitta bra i den kollektiva livbåten den dagen det går riktigt snett. Enkelt och djupt på samma gång, men det är en princip som inte kostar vansinnigt mycket och som känns vettig.

Generellt är jag ganska riskavert, men den nuvarande amorteringsnivån är ganska överdriven och tillfällig. Om jag skär ner på amorteringarna är det pengar som kommer att hamna under denna post.

Transport:
Jag har ingen bil och jag förstår inte varför folk i innerstaden har det när det är ett sånt hassel att hitta parkering. Åtminstone om man inte har familj och barn. SL-kortet kostar 690kr och en taxi här och där blir det oavsett.

Summasummarum:
Jag brukar inte skapa budgetar på det här sättet. Med sunt förnuft sköter det sig själv. Jag brukar inte tänka på att spara, klippa kuponger och utnyttja rabatter. Då försöker jag hellre öka min inkomst genom att jobba mer.

Däremot har jag på senare tid mer och mer insett vikten av att göra det nu när jag betalar både statlig skatt och värnskatt. På varje hundralapp jag tjänar utöver det jag tjänar nu får jag behålla ~46kr. Skattade pengar får således ett större värde och följdaktligen också de pengar jag sparar. Kan jag skära ner 3000kr i min budget så motsvarar det en löneökning på hela 6500kr.

Vårt land premierar snålt leverne, aktiespekulation (30% vinstskatt), bostadsspekulation (22% reavinstskatt), belåning (30% ränteavdrag) och svartjobb (0%) framför ökad produktivitet (54% inkomstskatt).
Det är bara att rätta sig efter spelets regler.

Mvh

3 kommentarer:

  1. Riktigt rolig läsning!:) Intressant. Har själv en ganska omfattande men oj så lätt excel snurra på mitt ekonomiska liv. Jag är iofs student men tycker fest och livsmedel ser väldigt dyrt ut. Även posten kläder.

    Hamnar själv på runt 1500kr för båda dessa poster. Nu ser jag att du bor i sthlm, men ang frisör kan jag tipsa om en i Alingsås. En snubbe från Frankrike som ägde en hel frisör kedja i Lyon,(klippte bl.a Karim Benzema). Träffa en svensk tjej, fick barn sålde kedjan och klipper lite för skoj skull i Alingsås nu.

    Ha de gott och fortsätt blogga!:)'
    /Ninoszize

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att någon satsar på att bli ekonomiskt oberoende. Att amortera tror jag är en vettig väg att gå. Men man skall komma ihåg att rikedom inte bara skall räknas i kronor på kontot utan även på hur roligt man har med vänner, förhållande och barn.

    Själv har jag satsat på motorcykel och veteranbil (såld numera) och att göra olika saker med barnen. Men så har jag sparat ihop till min första miljon redan och tycker att det räcker. Skulle det bli mer så är det ok, men inget jag kämpar för.

    Glöm inte att glädje är en rikedom!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att du har en kategori som heter Fest och en som heter Nöjen :)

    SvaraRadera