onsdag 17 augusti 2011

Månadsrapport Juli

Det går fort i hockey. Pjäsen står på ruta ett, exakt på ruta ett faktiskt.
So without further due...

Bil:
Det är inget tryckfel! Mitt nya jobb erbjuder ett lönepåslag som ska kompensera för privat bil som används i tjänst. Är ingen bilfantast, men köpte en lågmilad BMW -07:a. Tänkte att det var bra kvalitet och att den värsta värdeminskningen redan har skett. Är riktigt nöjd så här långt!

Kommer att minska värdet på bilen successivt i månadsrapporterna.

Fastigheter:
Jag har en bekant som skulle till att sälja sin lägenhet i våras. Han hade då en spekulant som ville köpa lägenheten, men mäklaren avrådde honom och tyckte att han skulle vänta till efter sommaren och sälja i Augusti istället eftersom priserna brukar vara högre då. För några dagar sedan läste jag att det är 34% fler bostäder ute till försäljning i år än samma period förra året. Min kompis lägenhet står fortfarande osåld.

Jag tror på en stadig nedgång i bostadspriserna och jag tror inte riksbanken kommer darra på manchetten vad det gäller räntehöjningar. Ingves senaste uttalande är glasklart: Ingenting har hänt. There is nothing to see here. As you were.

Därför passade jag på och nedvärderade lägenheten med 50,000kr i den senaste månadsrapporten, en modest nedvärdering med ca 2,6%.

Jag räknar med fler nedvärderingar i år.

Fonder:
Ingenting.

Aktiedepå:
Hade under Maj lite drygt en halv miljon på aktiekontot. Så grannt det såg ut... men det var bara tillfälligt från optionsutnyttjandet.

Kommer inte att använda detta konto på länge nu.

Kapitalförsäkring A:
Alla som haft aktier den senaste tiden har väl åkt på en smocka eller två. Jag sålde av lite strax innan för konsumtion och även mitt under den värsta nedgången för att hedga en mindre summa (ca 40tkr) XACT Bear. Sålde björnarna med blyga 2tkr i vinst och köpte tillbaka aktierna. Passade på att öka andelen i Black Pearl och AOIL när de såg märkligt billiga ut.

Söt spekulation från min sida, men allt som allt har det sparat mig ca 20tkr. Trots detta är det 70tkr mindre i portföljen än föregående månad, även om ca 20 av dessa är uttag för konsumtion.

Börsen kommer säkert bjuda på fler svängningar den närmsta tiden, men jag kommer nog att försöka ligga så stilla som möjligt eftersom chansen att jag lyckas med kortspekulationer som ovan är lika stor eller mindre än risken att misslyckas.

Funderade ett tag på att ta upp ett lån på lägenheten på ca 100tkr och köpa på mig bra bolag vid de värsta nedgångarna, men det känns inte bra att dra på sig mer skulder. Kommer nog att köpa på mig aktier för allt som blir över varje månad resten av året, förutsatt att inte räntan höjs kraftigt och att kurserna håller sig kring nuvarande nivå eller sjunker.

Kapitalförsäkring B:
Avsätter fortfarande 1000kr/mån. Börsen har tagit med sig någon tusenlapp eller två i fallet.

Optioner:
Gjorde en rejäl vinst i storleksordningen 100tkr även på andra optionsomgången. Tack HiQ för min tid hos er och de två erbjudandena som visade sig bli de två bästa affärerna i mitt liv!

Från och med nu börjar arbetet med att bygga upp kapitalförsäkringsportföljen och det känns bra att inte ha den onormala volatiliteten optioner ger.

Likvider:
3tkr, inget att rapportera.

Fordringar:
Lånade ut pengar till en kompis i semesterknipa och har fordringar på min arbetsgivare för reseutlägg som jag kommer att få tillbaka nästa vecka.

Bolån:
Känner mig kolugn med belåningen som ligger på 65% av bostadens värde efter den senaste nedvärderingen. Nu när börserna går knackigt tänker jag absolut inte höja amorteringen. Funderar snarare på att stanna upp amorteringen och köpa mer aktier för varje månad, men låter den stå kvar på relativt låga 5tkr/månad.

Familjelån:
Lånade upp inför optionslösen i Maj, men allt är återbetalat och det kommer nog att dröja innan jag tvingas ta ett lån från någon igen.

Kreditkort:
Har maxat kreditkortet på semestern och för konsumtion här hemma. Har inga större köp att göra i höst, så den här skulden kommer gå tillbaka till kring normala 10tkr eller lägre igen efter en månad eller två.

Skattesaldo:
Jag har en hemlig hedge när det kommer till att nedvärdera värdet på lägenheten: Vinstskatt vid bostadsförsäljning! Med förra värderingen på 2200tkr behöver jag betala 2200-1900(anskaffningsvärdet) = 300tkr vinst * 0,22 = 66tkr i vinstskatt jämfört med 2150-1900 = 250tkr vinst * 0,22 = 55tkr vinstskatt. En skillnad på 11 tkr netto.

Resten av de -75tkr består av vinstskatten på optionerna (-28tkr) samt på plus-sidan ränteavdrag på bolånet som jag ännu inte brytt mig om att jämka.

Summa:
I slutet av Juni såg det riktigt bra ut och jag låg faktiskt nästan i linje med delmålet om 1350tkr vid årsslutet (1186tkr vs 1199tkr). Efter den senaste tidens börsras, semester och nedvärdering av lägenheten så ser det tämligen hopplöst ut att nå målet.

Men det betyder inte att jag är pessimistisk - tvärt om tror jag det finns goda möjligheter att bygga en bra portfölj just nu. Och de större lägenheterna blir bara billigare och billigare tills den dagen jag köper någonting större. Allting går bra på det nya jobbet och fortsätter jag sköta det hela snyggt kan det bli en kraftig bonus någon gång nästa sommar!

På något sätt känns det som min privatekonomi har kommit in  i en lugnare fas trots fallande börskurser. Inga optioner som går upp och ner som en jojjo, bilen är inköpt, inga stora lån förutom bolånet, allt kapital är samlat i en kapitalförsäkring, det nya jobbet innebär en hög fast inkomst och inga stora inköp är inplanerade den närmaste tiden. Det är upplagt för en konsolideringsfas och portföljbyggarfas i höst.

Nu ligger fokus på inkomstsidan, precis som det ska vara!

Mvh

2 kommentarer:

  1. Ja visst har du en hedge i vinsten, men förstår inte om du räknar med mäklararvodet?

    SvaraRadera
  2. Anonym: Nej jag räknar inte med arvodet. Av den enkla anledningen att jag inte vet om jag kommer att använda mig av en mäklare ännu. Förra lägenheten sålde jag utan mäklare. Det enda jag betalade då var 2000kr för att banken skulle ta fram avtal, bjuda på kaffe och bevittna underskrivelsen. Samma avtal finns att köpa i vilken bokhandel som helst eller säkerligen att ladda ner på nätet gratis, men det kändes bra och seriöst att låta banken sköta allt så att både jag och köparen kan känna att det gått rätt till. Priset jag fick ut för lägenheten var högre än båda de två mäklarna jag hade hem trodde att lägenheten skulle vara värd, och det känns som jag vann på det den gången.

    SvaraRadera