lördag 7 maj 2011

Månadsrapport April

Återigen är det mycket som har hänt utan att jag har uppdaterat bloggen med det. Börjar inse att det här mer och mer liknar en månadsrapporteringsblogg. Kanske är det lika bra om den ska hålla långsiktigt? Här kommer rapporten för April månad!





Fastigheter:
Det verkar som att priserna äntligen är på väg ner. Kollar man på mäklarstatistik har priserna gått ner ca 1000kr / kvm i mitt område. För tillfället får värderingen stå kvar, men visar nästa mätning på samma siffror kommer jag att nedvärdera värdet på den lilla lyan.

Fonder:
Ingenting.

Aktiedepå:
Ingenting.

Kapitalförsäkring A:
Månaden har präglats av skuldsanering. Sålde av 100 AOIL á 124kr och 50 H&M á 216,8kr för att kunna betala av vinstskatten för optionerna, familjelånet samt den relativt stora kreditkortsskulden. Timingen var ju klockren vad det gäller AOIL men H&M hade tydligen en hel del mer att ge. Köpte tillbaka 150 AOIL igen á 107,9kr i fredags efter hurringen oljepriset fick sig (är inte beredd att kalla det krasch) efter den osannolika uppgången den senaste tiden. Det var dock efter April-siffrorna ovan, så det kommer upp i nästa månadsrapport istället.

Inser att jag kommer behöva låna pengar för att lösa optionerna som kommer att kosta ca 345tkr om ingenting oförutsett händer.

Kapitalförsäkring B:
Inte så mycket att rapportera här. Jag sätter som bekant in 1000kr varje månad och avkastningen är ganska ljum.

Optioner:
Optionerna har gått riktigt bra på slutet. Sista rapporten innan inlösen har kommit och den var kanonbra och slog analytikernas förväntningar. Nu är det bara att hålla tummarna att ingenting läskigt händer i makroekonomin.

Likvider:
Sålde av aktierna med lite marginal eftersom jag inte visste hur stor slutskatten skulle bli. Väntar med att investera dessa till nästa löning när jag har en större summa. Nordnets minimicourtage på 99kr är ju löjligt, borde verkligen byta till Avanza som har 39kr på sin minidepå.

Fordringar:
Kvinnor, underbara kvinnor... hon hörde visserligen av sig för ett par veckor sedan, men i det här fallet får det vara värt 1000 spänn att slippa ta upp kontakten igen.

Bolån:
Ingen ändring här, 5000kr per månad. Har funderat mycket på om det är värt att öka amorteringen. Ser man till årets mål om 1350tkr innan årets slut kommer jag att behöva öka den totala risknivån avsevärt. Låter amorteringen ligga kvar på den här nivån.

Familjelån:
Alla lån avbetalda igen. Förmodligen kommer jag behöva ta upp ännu ett tillfälligt lån för att lösa optionerna.. men nu börjar det nästan bli pinsamt så det kanske är värt att gå till banken och låna upp 50-60 på lägenheten tillfälligt. Vi får se!

Kreditkort:
Använde en del av pengarna från aktieförsäljningarna till att betala ner förra månadens saftiga skuld. Försöker handla allting på kreditkortet, och borde ju egentligen inte ligga så mycket högre än 10tkr med undantag för sommaren möjligtvis ;)

Den senaste tiden har däremot kreditkortsskulden varit lite missvisande eftersom jag använt kreditkortet att sätta in pengar på pokerkontot och sedan tagit ut vinsterna till lönekontot. Så det är inte helt sant att jag spenderar över 10tkr per månad i vardagskonsumtion. Ska försöka undvika insättningar helt och hållet med bättre bankroll management och göra eventuella insättningar från lönekontot hädanefter så man bättre kan se hur dyr jag är i drift :)

Skattesaldo:
Ahh, snacka om befriande att betala tillbaka skatt! Eller är det bara jag som är sån? :)

Lite sent för ett tips, men ändock: Är du konsult räknas bostaden som arbetsplats, och reseavdrag räknas därför från första kronan. Visste inte om detta, men allt du behöver göra är att fylla i summan för dina resor till och från jobbet i fältet Tjänsteresor i deklarationen. För bil gäller avdrag med 18:50kr per mil och för övriga färdmedel är det faktiska kostnader. Fyll också i Med hänvisning till prejudicerande fall med diarenummer 130 367729-05/111 under Övriga upplysningar längst ner i dropdown-menyn under Ändra-fliken innan du skickar in den.

Totalt blev det 24tkr i restskatt som är inbetalt och klart. Skönt!

Summa:
Inga extraordinära kostnader den gången, vilket känns bra. Tillbaka i gängorna. Utveckligen är återigen positiv, men det går lite för sakta för att helårsmålet ska hålla. Drar man en rak linje från januari till december på 1350tkr skulle jag behöva ligga på ca 1140tkr just nu och inte 1080tkr. Visserligen har jag haft en hel del extra kostnader senaste tiden med semester etc, men även om jag får igång cashflowet med inkomster och aktieutveckling ska det mycket till om jag ska komma upp i 1350tkr, särskilt om jag ska börja nedvärdera lägenheten. Men vad är det man säger.. sikta mot stjärnorna, landa på månen :)

Debiteringen har kommit igång bra efter semestern så jag räknar med en bra lön nästa månad...

Däremot! Däremot kan jag berätta att jag skippat idéerna om att starta eget den närmsta tiden, tackat nej till det svenska storföretagets generösa erbjudande samt sagt upp mig i fredags från mitt nuvarande jobb. Varför? Därför att jag har skaffat ett nytt jobb!

Det nya företaget är ett av världens största, och kommer att ge unik produktinformation, kund/partner-nätverk och kunskap man helt enkelt inte kan skaffa sig någon annan stans. Skulle jag välja att inte göra vidare karriär i detta företag och istället starta upp en egen verksamhet om några år skulle jag garanterat bli förstahandsval i stort sett i varenda upphandling i den nischen och säkert kunna ta en bra timpeng med den kunskapen.

Lönemodellen är komplicerad, men består kort sammanfattat av en stor fast del och en rörlig del, samt ett aktieprogram. Den garanterade lönen blir 50tkr plus någon tusenlapp för övriga förmåner utöver mobiltelefon, dator etc. Den förväntade lönen är 59tkr och den maximala lönen 72tkr. Löjliga möjligheter att tjäna bra med andra ord, men det kommer att krävas en hel del hårt arbete för att komma i närheten av de högre segmenten. Jag kommer att ha stor press på mig och allt att bevisa. En annan nackdel är att jag kommer att behöva en privat bil, vilket säkert kommer att kosta 5tkr netto varje månad om man räknar med försäkring, garage, tullavgifter och bensin. En del av lönen ska ses som kompensation för detta.

Hur taggad som helst inför det här! Detaljerna kring tillträdesdatum är inte helt klara, men jag återkommer med dem senare.

Mvh

2 kommentarer:

  1. Classier Corn: Tack som frågar! Var tvungen att skriva en uppdatering bara för det :). Enjoy.

    SvaraRadera